godziny pracy urzędu:
Pn.: 8:00 - 16:00, Wt.-Pt.: 7:00 - 15:00
ul. Racławicka 12
32-200 Miechów
tel.
41 39 10 000
powiat@miechow.pl
Strona główna/Powiat/Aktualności/Rozpoczyna się budowa S7 Moczydło - Miechów

Rozpoczyna się budowa S7 Moczydło - Miechów

27 Lipca 2020
Rozpoczyna się budowa S7 Moczydło - Miechów

Symbolicznym wbiciem łopaty przy rondzie w Bukowskiej Woli w poniedziałek 27 lipca rozpoczęła się budowa odcinka drogi ekspresowej S7 - Moczydło - Miechów. Wykonawcą zadania jest firma Intercor z Zawiercia, Wartość kontraktu, w ramach którego powstanie droga ekspresowa o długości 18,7 km, to 753 mln zł. Zakończenie prac jest planowane przed końcem 2023 r.

- To kolejny, długo wyczekiwany dzień, nie tylko przez Małopolan, mieszkańców Krakowa oraz Miechowszczyzny, ale przez tych, którzy na co dzień pokonują drogę nr 7 z północy na południe Polski - podkreślał podczas inauguracji inwestycji, Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk. Co ważne, o czym wspomniał minister, następnego dnia tj. 28 lipca nastąpi otwarcie ofert na wykonanie dalszego 5-kilometrowego odcinka S7 tzw. poradowskiego.

Minister był pod wrażeniem postępu w realizacji odcinka od węzła Szczepanowice do Węzła Widoma. Jak stwierdził przedstawiciel Rządu RP odpowiedzialny za krajową komunikację, po wybudowaniu całej trasy S7 wreszcie wyjazdy urlopowe, wakacyjne i transport samochodowy będą mogły być realizowane na bezpiecznej, przewidywalnej drodze ekspresowej. Zaznaczył, że bezpieczne i nowoczesne drogi są priorytetem rządzących. Dziękując za wsparcie w przygotowaniu inwestycji i życząc pomyślnej jej realizacji, minister liczył na dobrą współpracę z władzami samorządowymi.

O takiej właśnie współpracy i pokonywaniu wszelkich trudności zapewniali przedstawiciele władz Powiatu Miechowskiego - Starosta Jacek Kobyłka i Przewodniczący Rady Powiatu Krzysztof Świerczek. - Ta droga pozwoli nam skomunikować się odpowiednio z centrum województwa, ze stolicą, ale i z całym krajem - mówił starosta. Nie omieszkał wspomnieć, że wraz z budową S7, Powiat Miechowski łączy plany rozwoju gospodarczego poprzez stworzenie strefy przemysłowej przy planowanym węźle Książ Wielki.

- To niezwykle ważne wydarzenie na terenie Powiatu Miechowskiego, które pozwala śmiało patrzeć w przyszłość - podkreślał przewodniczący Krzysztof Świerczek. Wspomniał również, iż budowa tej trasy pozwoli na to, by północ Małopolski mogła skorzystać nie tylko w aspekcie komunikacyjnym, ale też w wymiarze gospodarczym. W imieniu mieszkańców ziemi miechowskiej, przewodniczący dziękował ministrowi za stworzenie tej niezwykłej szansy szybkiego rozwoju naszego powiatu.

- Bardzo się cieszę, że kolejny, duży odcinek drogi S7 zostaje przekazany wykonawcy do realizacji - zaznaczył Tomasz Pałasiński, dyr. Krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad. Przybliża nas to do połączenia Krakowa zarówno z granicą Województwa Świętokrzyskiego, jak i resztą kraju. Według dyr. Pałasińskiego, ta droga na pewno poprawi bezpieczeństwo i dostępność regionu. Podziękował wykonawcy za współpracę na etapie projektowania odcinka, życząc terminowej realizacji, prosząc jednocześnie samorząd o współpracę i wyrozumiałość na etapie budowy.

Założenia projektowo - techniczne odcinka Moczydło - Miechów przedstawił Piotr Jurczyk, prezes firmy Intercor z Zawiercia, generalnego wykonawcy odcinka. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu oraz rezerwą pod trzeci pas. Wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Książ i Miechów, 24 obiekty inżynierskie, 20 przepustów o funkcji ekologicznej i dwa miejsca obsługi podróżnych: MOP Giebułtów przy jezdni w kierunku Kielc oraz MOP Małoszów przy jezdni w kierunku Krakowa.

Na granicy Małoszowa i Giebułtowa w gminie Książ Wielki powstanie najdłuższa na tym odcinku estakada (ponad 600 m), która będzie pełniła także funkcję przejścia dla zwierząt. Przebudowana zostanie istniejąca sieć dróg, powstaną również drogi dojazdowe obsługujące tereny przyległe do pasa drogowego.

W ramach inwestycji zbudowane i przebudowane zostaną:

  • przepusty o funkcjach hydrologicznych, hydrologiczno-ekologicznych oraz ekologicznych pod koroną drogi i zjazdami,
  • chodniki dla pieszych i ścieżki rowerowe,
  • system odwodnienia korpusu drogowego (rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, przepompownie oraz urządzenia ochrony środowiska),
  • ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe,
  • sieci elektroenergetyczne i wodociągowe.

Ochrona środowiska naturalnego

Zaplanowano szereg elementów mających na celu ochronę przyrody. Są to m.in. ekrany akustyczne i siedem przejść dla zwierząt, w tym dwa górne dla dużych zwierząt i pięć dolnych, a także rozwiązania hydrologiczne, jak zbiorniki retencyjne. Posadzone zostaną także nowe drzewa i krzewy. Cała droga będzie ogrodzona siatką ze zmienną wielkością oczek.

S7 od granicy z woj. świętokrzyskim do Krakowa 

Odcinek S7 Moczydło - Miechów jest częścią 55,6-kilometrowej trasy, która została podzielona na 4 odcinki realizacyjne:

  • Moczydło - Miechów, dł. 18,7 km,
  • Miechów - Szczepanowice, dł. 5,3 km,
  • Szczepanowice - Widoma, dł. 13,1 km,
  • Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska), dł. 18,3 km.

Na odcinku S7 Szczepanowice - Widoma prace budowlane rozpoczęły się we wrześniu 2019 r. Zaawansowanie prac na tym odcinku S7 wynosi ponad 46 proc. w zakresie robót mostowych i ponad 44 proc. w ramach robót drogowych. Wykonywane są wykopy, wymieniane słabonośne grunty i wznoszone nasypy. W obrębie budowanego węzła Szczepanowice powstaje budynek Obwodu Utrzymania Drogi Ekspresowej. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2021 r. 

Dla odcinka S7 Widoma - Kraków 20 lipca 2020 r. Wojewoda Małopolski wydał decyzję ZRID. Wkrótce przekazanie zostanie wykonawcy plac budowy.

S7 połączy Kraków z Bałtykiem

S7 Moczydło - Miechów to jeden z czterech budowanych odcinków tej trasy w województwie małopolskim na północ od Krakowa. Wraz z pozostałymi fragmentami będzie stanowić połączenie realizowanej obecnie Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu S52 z użytkowaną już drogą S7 w kierunku Warszawy. Kolejne trzy odcinki realizacyjne prowadzące od obwodnicy Grójca do Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2 również są w budowie. Kolejne fragmenty S7 na północ od Warszawy są na różnych etapach realizacji. Wylot ze stolicy jest w trakcie prac przygotowawczych.

Realizacja tych inwestycji pozwoli w najbliższych latach udostępnić kierowcom ekspresowe połącznie Krakowa z Warszawą i Trójmiastem.
 
S7 jest częścią międzynarodowej drogi europejskiej E77, prowadzącej od Gdańska przez Warszawę do granicy państwa ze Słowacją w Chyżnem.

Krzysztof Capiga, rzecznik prasowy Starostwa

do góry